Powered By Blogger

zondag 23 oktober 2011

K's gesnuffel

Lieve V.'tje,

Morgen is het zover, dag 1 van je schoolloopbaan. Waar je je, naar alle waarschijnlijkheid, aanstaande donderdag al van afvraagt of je echt iedere dag moet. Ja schat, iedere dag. Voorlopig nog even.

Je kroop vandaag bij mij op schoot voor een knuffel en ik snuffelde wat rond in je nekje. En ik mummelde iets van 'mmm... geen babietje meer, mmm... geen peutertje meer... mmm'. 'Dan moet er een nieuw babietje komen', opperde je. Zeker niet. Jij blijft de kleinste van het stel, en zo af en toe grijp ik je op schoot en snuffel ik rond in je nekje, zoals ik al deed toen je nog een babietje was . Je knikte instemmend. Het is een goed plan.

Je bent toe aan school, zoals we dat een tijdje roepen, zoals beaamd wordt door de juffies van het kinderdagverblijf en zoals ook de juf van groep 1 bevestigt na een paar middagen wennen. Je bent gretig, op zoek naar nieuwe dingen, niet bang om in het rond te kijken. Je kijkt de wereld in en vraagt wat er voor je bij is. Je maakt contact, bent nieuwsgierig en duidelijk over hoe je het graag wilt. Je bent toe aan school.

En wat fijn is, is dat er op school iedere dag weer een hele hoop jongetjes zijn. Want ooohhh wat heb je af en toe behoefte aan jongetjes. Jongetjes om mee te rennen. Jongetjes om mee te knokken. Jongetjes om mee te gillen. Jongetjes om mee te voetballen. Jongetjes om mee te gooien. Jongetjes om mee te stoeien. Oerdriften die vervult moeten worden maar waar je zussen hun keurige neusjes voor ophalen.

Je wereld gaat groter worden kleine man. En daar gaan we weer, het inmiddels bekende maar nooit beminde loslaten klopt weer aan de deur. En tja, het is toch zo dat je als nummer 3 net wat minder toestand veroorzaakt met deze stap dan nummer 1 deed. We zijn toch al een beetje door de wol geverfd geraakt. Been there, seen it. Al heb ik me daar wel vaker in vergist.

Ik gun je een vrolijke fijne wereld waarin iedereen je met open armen zal ontmoeten omdat jij dat leuke ventje bent met die blonde krullen waar ze op zaten te wachten. En ik weet ook dat het anders zal zijn. Vergeet dan niet dat ik je op schoot zal grijpen en in je nekje zal snuffelen. Gewoon omdat dat fijn is.


Geen opmerkingen: